تفاوت میان موتور جستجو
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

 

به نظر می رسد که گوگل به جای رویکرد Social Search که بینگ در پیش گرفته است، به دنبال "جستجوی شخصی" و تکمیل گراف دانش است . اگر بخواهیم مقایسه اجمالی میان استراتژی این دو شرکت داشته باشیم باید بگوییم که بینگ در حال حرکت به سمت جستجوهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی است و گوگل به سمت جستجوی معنایی می رود، البته این شرکت ها تمایل دارند که تلفیقی از این دو سرویس را به کاربران خود ارائه دهند.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

در زمانی نه چندان دور موتورهای جستجوی گوگل و بینگ که رقبای بزرگی محسوب می شوند، شروع به اضافه کردن قابلیت شبکه های اجتماعی به نتایج جستجوی خود کردند. در ابتدا آنها هر اندازه که توانستند نتایج خود را با شبکه های اجتماعی پیوند دادند. گوگل با اضافه کردن ویژگی های شبکه اجتماعی خود یعنی گوگل پلاس به نتایج جستجوی کاربران سعی در عقب نشاندن رقیب خود داشت ولی بینگ هم بیکار نماند و بهترین استفاده را از رابطه انحصاری خود با فیسبوک انجام داد. اما اکنون به نظر می رسد که استراتژی های این دو شرکت به تدریج در حال دور شدن از هم هستند. گوگل دیگر علاقه ای به اضافه کردن قابلیتهای شبکه های اجتماعی به نتایج خود ندارد، ولی موتور جستجوی بینگ همچنان در حال تلاش برای ارائه یک تجربه جدید در جستجوی وب با استفاده از شبکه هاب اجتماعی است.

موتور جستجوی بینگ در حال حاضر یک موتور جستجوی اجتماعی است

در روزهای اول راه اندازی بینگ، مایکروسافت اصرار داشت تا آن را با نام "موتور انجام دهنده" (do engine) بشناسند. مایکروسافت تا به حال توانسته است دانش لازم برای پاسخ دادن به تمام سوالات کاربران را کسب کند و آن ها را در 10 لینک آبی به ما نشان دهد. بینگ از همان ماه های اول تمرکز خود را روی فراهم کردن جواب های فوری برای سوالهایی در زمینه های اقتصادی، ورزش و موزیک گذاشته است.

با این حال به نظر می رسد که این موتور جستجو به تازگی به سمت ویژگی های اجتماعی و Social Sidebar رفته است. اگر عضو شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، Quora و یا FourSquare هستید، بینگ در نوار کناری خود نتایج مربوط به جستجو را از شبکه های اجتماعی و دوستان شما استخراج می کند و به شما نمایش می دهد.

گوگل سرعت افزودن ویژگی های Social Search خود را کاهش داده است و عمده فعالیت خود را روی گراف دانش متمرکز کرده است.

موضوع داغ سالیان پیش در موتورهای جستجو، بحث ویژگی های اجتماعی بود و گوگل به خوبی توانست با این چالش روبرو شود. ابتدا با اضافه کردن قابلیتهای اجتماعی و سپس با راه اندازی گوگل پلاس در سال 2011 نیاز کاربران را پاسخ داد، حتی گوگل بعضی از نتایج را از شبکه اجتماعی FriendFeed به کاربران نشان می داد. اما به نظر می رسد که استراتژی این شرکت به سمت هوشمند تر کردن نتایج می رود. قبلا هم در این پست خواندید که گراف دانش جدید ترین ترفند گوگل برای حفظ جایگاه خود در میان کاربران است. این گراف با استفاده از پیوندها و رابطه های میان افراد، اشیا و در کل هر چیزی که تصورش را بکنید، گرافی را ترسیم می کند و از آن در بهینه سازی نتایج خود بهره می برد.

اگر بخواهیم مقایسه اجمالی میان استراتژی این دو شرکت داشته باشیم باید بگوییم که بینگ در حال حرکت به سمت جستجوهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی است و گوگل به سمت جستجوی معنایی می رود، البته این شرکت ها تمایل دارند که تلفیقی از این دو سرویس را به کاربران خود ارائه دهند.

به نظر می رسد که گوگل به جای رویکرد Social Search که بینگ در پیش گرفته است، به دنبال "جستجوی شخصی" است. از چند ماه قبل گوگل از فضای خالی کنار نتایج جستجو استفاده می کند و از آن برای برجسته کردن نتایج جستجوی شما بر حسب صندوق ورودی جیمیل و فضای گوگل درایو شما استفاده می کند. البته این سرویس فعلا به صورت آزمایشی در حال اجرا است. بینگ هم از این فضای خالی استفاده می کند و نتایج جستجوی شما را با استفاده از شبکه های اجتماعی، دوستان شما و نظرات دیگر کاربران بهینه می کند. هم در گوگل و هم در بینگ کافی است که نشانگر ماوس خود را چند ثانیه روی لینک های نتایج جستجو نگاه دارید تا این نتایج اضافی ظاهر گردند.

امروزه اگر بخواهید با استفاده از گوگل اطلاعاتی در مورد یک گروه بازیگر سینما و یا اشخاص مهم بدست آورید، علاوه بر نتایج جستجوی معمول، بیو گرافی واطلاعات مختصری در مورد جستجوی خود بدست خواهید آورد. مثلا اگر در مورد یک گروه موسیقی جستجو کنید، نتایجی همچون کنسرت های آینده آنها و ویدئوهای آنها در یوتیوب نیز در یک جعبه مخصوص به شما نشان داده خواهد شد. البته بینگ هم اطلاعات مشابهی را به شما نمایش می دهد، ولی نمایش اینگونه نتایج اضافی بین جستجوهای مختلف پخش شده است و مانند گوگل به افراد معروف و یا بازیگران محدود نشده است. اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، بینگ در زمینه فیلم ها و موسیقی نتایج بهتر و دقیق تری ارائه می دهد.

اگر بخواهیم مقایسه اجمالی میان استراتژی این دو شرکت داشته باشیم باید بگوییم که بینگ در حال حرکت به سمت جستجوهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی است و گوگل به سمت جستجوی معنایی می رود، البته این شرکت ها تمایل دارند که تلفیقی از این دو سرویس را به کاربران خود ارائه دهند.

نظر شما راجه به این موضوع چیست؟ در نهایت کدام موتور جستجو خواهد توانست که آینده اینترنت را رقم بزند؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی